onsdag, september 08, 2010

080910

nu har vi varit och plockat svamp igen. himla roligt var det för vi bara hittade mer och mer hela tiden. vi kom hem med ca 3,5 kg rödgula trumpetsvampar (fast jag vet inte om vågen visade rätt för jag tyckte det kändes som mycket mer). vi hittade även några svarta trumpetsvampar och jag hittade en sida där det stod så här om dom. "Av många ansedd som en av vårt lands bästa matsvampar, och är utomordentligt läcker. Den är lika förnämlig stekt som stuvad och särskilt lämpad att torka." vilket låter himla bra ;D

jag har även trotsat en rädsla idag och klappat två hästar (vi var tvungna att gå där dom var för att komma till och från svamparna). det gick ju bra att vara nära dom när man själv var utanför inhägnaden men när jag var på samma sida var jag stundtals dödsrädd.
när vi skulle gå tillbaka så var det en av dom som verkade vilja leka med oss för den sprang iväg en liten bit sen stannade den och vände sig för att titta på oss och så gjorde den några gånger (precis som våran katt brukar göra). när den var less på det så fick den för sig att gå precis bakom mig, då slutade jag nästan andas och ville verkligen bara försvinna. det var riktigt hemskt, tur att det bara var en liten stund.
det var ett tag sen jag stötte på hästar och jag kom inte ihåg att jag var riktigt så rädd för dom men jag har ju i och för sig alltid varit på rätt sida då eller haft någon hästmänniska nära.

1 kommentar:

kajsa sa...

Men åh! är du rädd för hästar? jag älskar hästar. de finaste djuren som finns. jag skulle fasen vilja ha en minihäst istället för hund om jag fick välja. det är något speciellt men deras mjuka mular och tjocka päls. åh åh åh