onsdag, december 23, 2009

det är okej om du vill dansa, bara du gör det med mig

idag gjorde jag en body av en klänning som hade dragit ihop sig på längden och blivit alldeles för kort för min smak. den ser inte ut för mycket på bilden men jag är nöjd även om sömmarna blev riktigt fula. tur är att allt det fula döljs av det jag väljer att ha över så det gör liksom inget.

om någon skulle ha en klänning som går att göra en body av är det lite grejer jag tycker att man bör tänka på.
* om man som jag syr efter en redan befintlig body bör man tänka på hur strechen är i de båda plaggen. klänningstyget var rätt mycket mera strechigt än vad bodytyget var så jag gjorde min alldeles för lång först.
*lägg klänningen och bodyn rätt när du ska klippa ut formen. när jag gjorde det så råkade klänningen ligga lite konstigt så då blev det lite skevt men det gjorde inte direkt något då tyget var så stretchigt.
* använd tryckknappar i grenen istället för att sy den som en baddräkt. syr man som en baddräkt blir det nog himla jobbigt när man ska gå på toa eftersom då måste man ju som klä av sig allt.
* se till att du syr fast tryckknapparna rätt. även fast jag verkligen tänkte på att att göra rätt så lyckades jag sy fast en åt fel håll å då funkar den ju inte. det var bara att sprätta upp och sy om och sånt är ju alltid jobbigt.


dagens låt

Inga kommentarer: